System dziesiętny może być dla dzieci prawdziwą przygodą i zabawą.
Praca w grupach 3 - 4 osobowych.
Potrzebne materiały: około 1000 pchełek, jednogroszówek, kamyczków, guziczków, czy innych żetonów oraz woreczki strunowe ( 100sztuk kosztuje około 3 - 4 złotych)
Na początku zajęć dzieci otrzymały woreczek - przeźroczysty pełen pchełek. Jeden woreczek na grupę.
Zadanie 1
Jak myślicie, ile pchełek jest w waszym woreczku?
Pomysły dobrze zapisać na tablicy, żeby można było do nich wrócić. Można będzie z policzonych pchełek wydzielić grupę tych przewidywanych i zobaczyć o ile różni się od rzeczywistej.
Zadanie 2
Sprawdźcie i powiedzcie, ile pchełek jest w waszym woreczku. Możecie wyjąć pchełki, możecie robić z nimi wszystko, co pomoże wam je policzyć. Pamiętajcie o tym, aby wszyscy w grupie pracowali.
Ułóżcie teraz pchełki tak, abym mogła szybko sprawdzić, że dobrze policzyliście.
Teraz większość dzieci powinna pogrupować je dziesiątkami.
Zadanie 3
Włóżcie po 10 pchełek do woreczków.
Macie 204 pchełki. Ile to dziesiątek? A ile jedności?
Zadanie 5
Proszę, aby każdy wziął 30 pchełek. Macie? Połączcie się w pary. Ile teraz razem macie pchełek? Połączcie się w trójki, czwórki.. itp
Można to rozszerzyć o dodawanie i odejmowanie liczb dwucyfrowych. Można porównywać.
Warto też skorzystać z plansz ilustrujących 10 i jedności - dostępne w pakiecie GRAMY W PIKTOGRAMY. Można je jednak samodzielnie z łatwością zrobić i przyczepiać do tablicy. Dzieci manipulując woreczkami naśladują działania na tablicy i wykonują obliczenia.
Sabina Piłat. Nauczycielka klas I - III w warszawskiej szkole podstawowej. Autorka bloga wmojejklasie.blogspot.com. Pracowała także w przedszkolach prowadząc zajęcia przygotowania do nauki czytania i pisania, na rok została lektorem angielskiego w Madrycie, a także dziennikarką w warszawskim wydaniu Gazety Stołecznej. Prywatnie oswaja nowe technologie, maluje kolczyki i jeździ po świecie.
1 komentarze:
O to właśnie chodzi w nauczaniu maematyki! Brawo!
klasa-d.blog.pl
Prześlij komentarz