... o dostrzeganiu i wykorzystywaniu prawidłowości.
Umiejętność dostrzegania i wykorzystywania prawidłowości jest bardzo ważną umiejętnością w myśleniu matematycznym. Pakiet "Gramy w piktogramy" daje możliwość kształtowania tej umiejętności na każdym poziomie rozwoju umysłowego dziecka.
Wykorzystaliśmy
piktogramy owocowe. Uczniowie mieli za zadanie ułożyć proste
sekwencje składające się z dwóch piktogramów (jabłko i gruszka).
Wskazanie prawidłowości było dla pierwszoklasistów proste.
Następnie
zadawałam pytanie; jaki owoc znajduje się na 5 miejscu, na 10 miejscu,
na 22, 95...,101, 123....miejscu itd. Niektórzy uczniowie samodzielnie i
dość szybko znaleźli regułę i poprawnie wskazywali owoce na bardzo
odległych pozycjach. Doszliśmy do pojęcia parzystości i nieparzystości liczb. Pojawiło się 0 jako liczba parzysta. Czy liczby zakończone zerem są parzyste czy nieparzyste?
Układaliśmy też sekwencje składające się z trzech różnych piktogramów. I szukaliśmy reguł i prawidłowości. Uczniowie posługiwali się różnymi strategiami, dzielili się swoimi
odkryciami, próbowali zapisywać swoje wnioski. Dużo sytuacji
stymulujących myślenie dzieci.
Beata Skrzypiec - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Pracuje w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku (woj. śląskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Swoim doświadczeniem i pomysłami dzieli się na blogu klasowym oraz blogu nauczycielskim.
0 komentarze:
Prześlij komentarz