środa, 26 listopada 2014

Mucha. Skoncentruj się!

 Zabawę zaczynamy od narysowania na tablicy lub pokazania dzieciom kwadratu 3x3. Na początku dzieci mogą śledzić kwadrat, a młodsze nawet przesuwać po nim pionek.
Zadaniem dzieci jest reagowanie, gdy mucha wyjdzie poza pole kwadratu.
Nauczyciel mówi powoli, zawsze zaczynając od: "Mucha jest na środku".
Droga muchy może wyglądać następująco:
Mucha jest na środku. Mucha idzie w górę, mucha idzie w lewo, mucha idzie w dół, mucha idzie w dół, mucha idzie w prawo, mucha idzie w dół... 
Reakcja dzieci: WYSZŁA! (staramy się głosem i tempem mówienia nie sugerować, że mucha jest poza polem).
  • Najpierw mówimy wolno, przy każdej rundzie zwiększamy tempo instrukcji.                      
  • Gdy dzieci opanują ten etap, zasłaniamy kwadrat. Uczniowie słuchając instrukcji ćwiczą oprócz koncentacji uwagi i pamięci również wyobraźnię przestrzenną.
  • Kolejnym poziomem trudności jest umieszczenie muchy w kwadracie 5x5. Najpierw "prowadzimy muchę" z możliwością zerkania przez dzieci na pola kwadratu, później je zasłaniamy.
  • Gdy podajemy instrukcję i mucha jest w rogu lub na środku, możemy znienacka zapytać dzieci: Gdzie jest mucha?
  • Ćwiczenie można też wykonywać w parach, gdy uczniowie sami nawzajem tworzą w wyobraźni tor muchy.
  • Im dłużej trwa droga muchy, tym dłuższy jest czas koncentracji uwagi dzieci na zadaniu. 
Anna Grzegory - logopedka, terapeutka, nauczycielka wczesnoszkolna  w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Logofigle w Łodzi, gdzie obok tradycyjnych metod wykorzystuje w pracy z dziećmi i dorosłymi nowoczesne technologie.

11 komentarze:

Wypróbowałam i już wiem, że gra jest świetna!!!!

https://www.youtube.com/watch?v=-gd0PkPtASs&feature=youtu.be

Hej bardzo tutaj kratywnie i pozytywnie :) A propos… Coś kreatywnego, ale troche z innej beczki/ Natknełam się na stronkę http://www.bajkotwory.pl
gdzie dzieciaki mogą tworzyć własne bajki i podkładać głosy. Co o tym sadzicie? Dla mnie bomba zamierzam wykupić pakiecik na prezent na święta dla mojego Michasia. Uważacie, ze takie zabawy komputerowe rozwijają kreatywność?? Prosze napiscie co sądzicie!

Pozdraiwam :)

Aniu - dziękuję za tą muchę!!! Moi uczniowie byli nieco zdziwieni co do tematu "Matematyki z muchą". Potem zachwyceni. Dodatkowo wydrukowałam im tą niebieska muchę i manipulowali na planszy. Było naprawdę radośnie.

Mucha wypada! Taki okrzyk można usłyszeć w czterech ścianach mojej klasy. U mnie ten pomysł sprawdza się i jest bardzo lubiany przez uczniów. Przygotowałam tabliczki dla uczniów, które są zalaminowane dzięki czemu zawsze są pod ręką i mogę je wykorzystać wielokrotnie. Wielkość okienek zależy od wieku dzieciaków i ich możliwości. Czasem wykorzystuję do tego rzutnik i jest wówczas wyświetlona jedna plansza dla całej grupy. Starszych uczniów proszę by wcielili się w rolę prowadzącego i wówczas są odpowiedzialni za wydawanie instrukcji co jest dla nich nie lada wyzwaniem.

U nas następnym etapem jest trzypiętrowy "domek" muchy = czyli kostka 3 x 3 x 3 :D

Po dzisiejszych zajęciach dla studentek pedagogiki, które miałam przyjemność poprowadzić z Karoliną Żelazowską, wymyśliłam, że trzeba tę grę zescratchować. No i już jest - dzięki Sylwii Milczarek. Projekt znajdziecie tutaj: https://scratch.mit.edu/projects/91310827/

Działa tak, że mówiąc mucha idzie w prawo itd. jednocześnie naciskacie strzałki w odpowiednim kierunku. Postać muchy jest ukryta i na spacje można sprawdzić, gdzie ona jest, a jak wyjdzie to po kilku sekundach pokaże się, gdzie wyszła. I jeszcze jedno autorskie utrudnienie na drugiej planszy - czerwony kwadracik, po wejściu na który mucha się cofa i zostaje na kwadracie, z którego na ten czerwony weszła.

Przetestujcie, proszę. Czekam na uwagi.

No to będzie obowiązkowa gra u mnie , jakem Mucha, dzięki

No to będzie obowiązkowa gra u mnie , jakem Mucha, dzięki

no i MUCHA była na niemieckim http://deutschfun-pielgrzymowice.blogspot.com/2016/01/die-fliege-czyli-mucha-na-niemieckim.html

Prześlij komentarz