CO TO ZA SŁOWO? CO TO ZA .....? Aktywne czytanie mobilizuje uczniów, koncentruje uwagę, wyostrza słuch, doskonali pamięć i sprawia, że podczas wspólnego czytania, każde dziecko jest pochłonięta bez reszty. Ta zabawa zrodziła się w mojej głowie jakiś czas temu w ramach akcji Cała Polska czyta dzieciom. Uczniowie mają zadanie wysłuchać przygotowanego wcześniej przez nauczyciela tekstu. Po wysłuchaniu utworu otrzymują taki sam fragment, tyle że z lukami. Zadaniem uczniów jest samodzielnie go odczytać i uzupełnić tekst zapamiętanymi słowami, tak by brzmiał jak oryginalny fragment. Ważne jest, by umówić się z dziećmi, że żadne okienko nie może pozostać puste. Po uzupełnieniu tekstu nauczyciel czyta po raz kolejny fragment zatrzymując się w miejscu w którym brakuje wyrazu… i tu padają propozycje uczniów co do brakującego słowa, spisujemy je na tablicy po czym podajemy te właściwe. Osoby , które podały prawidłową odpowiedź otrzymują punkt. Zwycięzcą jest osoba, która podała najwięcej prawidłowych odpowiedzi i po podliczeniu uzbierała największą ilość punktów.
3 komentarze:
Świetne! tego typu ćwiczenie sprawdza się także dla starszych na przykład na lekcjach języków obcych! Słuchanie zawsze warto trenowac i rozwijać na każdym poziomie!
A jakiej długości powinien być ten tekst? Tak mniej więcej - na przykład dla klasy III?
Cudny pomysł, dziękuję za podzielenie się nim!:)
Prześlij komentarz