Wprowadziłam mnożenie w klasie pierwszej w formie zabawy, a dokładnie wykorzystałam sposób mnożenia japońskich dzieci.
Na początku, na podstawie różnych sytuacji, przybliżyłam dzieciom pojęcie mnożenia. Wspólnie odpowiedzieliśmy sobie na kilka podstawowych pytań:
Kiedy dodawanie możemy zastąpić mnożeniem?
W jaki sposób (jakim znakiem) oznaczamy mnożenie?
Czy „x” to też znak mnożenia, czy tylko kropka?
Dzieci chętnie weszły w rolę gospodarza uroczystości i układały odpowiednią ilość cukierków na talerzykach dla zaproszonych dla gości.
W drugiej części zajęć uczniowie poznali w jaki sposób uczą się mnożenia japońskie dzieci. Okazało się, że to świetna zabawa dla dzieci.
Na czym polegają obliczenia? Prosty sposób, jeżeli mamy mnożenie 3x4= , to pierwsza liczba mówi nam, ile jest pionowych kresek, druga liczba mówi, ile jest poziomych kresek. Miejsca przecięcia kresek to wynik naszego mnożenia. Dzieci chętnie liczą, ponieważ mają obliczyć wynik mnożenia, a to już poważna sprawa- szczególnie w pierwszej klasie.
Małgorzata Wiśniewska. Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 1 im. Armii Krajowej w Ostródzie. Nauczyciel poszukujący ciekawych rozwiązań metodycznych na zajęciach z dziećmi.
0 komentarze:
Prześlij komentarz