Poznawaliśmy dziś wyrazy, w których "ż" wymienia się na g. Przygotowałam dwa pakiety wyrazów występujących w parach typu: dróżka - droga, drążek - drąg, koleżanka - kolega. Podzieliłam klasę na dwie grupy.
Zadanie pierwsze. Uczniowie siadają w kręgu. Rozsypują na dywanie wyrazy. Podnoszą je kolejno, czytają głośno i pokazują kolegom.
Zadanie drugie. Uczniowie poszukują par wyrazów i próbują odpowiedzieć na pytanie, co je łączy. Sami dochodzą do tego, że wyrazy np. twarożek i twaróg stanowią jedną rodzinę. Sami potrafią znaleźć w parach wyrazów zasadę ortograficzną.
Zadanie trzecie. Zaznaczają kolorem trudność ortograficzną w wyrazach. Następnie układają w kolejności alfabetycznej wszystkie wyrazy z "ż".
Zadanie czwarte. Przyklejają paski z wyrazami na arkusz szarego papieru i rozpoczyna się zabawa z packami.
Zabawa przebiega dynamicznie. Kto pierwszy "pacnie" wskazany wyraz, ten zdobywa punkt dla grupy. Uczniowie są skupieni na zadaniu. Są w ruchu i dobrze się bawią. Ćwiczą spostrzegawczość, refleks i zapamiętują wzrokowo wyrazy z trudnościami ortograficznymi. Na koniec można wrócić do ławek i z pamięci przepisać wyrazy do zeszytu. Dobrej zabawy!
Beata Skrzypiec - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej. Pracuje w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Piasku (woj. śląskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Swoim doświadczeniem i pomysłami dzieli się na blogu klasowym oraz blogu nauczycielskim. Realizuje projekt "Piktografia" w swojej klasie. Autorka bloga Klasowy pamiętnik oraz Nauczanka
Ale super!!!
OdpowiedzUsuńU mnie w piątek było podobnie. Dzieci losowały wyrazy, a potem dobierały się w pary: ż i g (wyrazy zapisane na kartkach w dwóch kolorach). Dodatkowo gra - utrwalająca:
OdpowiedzUsuńhttp://LearningApps.org/view1970815
Świetny pomysł z packami, wypróbuję :)
Ortograficzna zabawa była wspaniała i pełna emocji. Zamiast pacek użyliśmy swoich dłoni. Dziękuję za fantastyczne pomysły.
OdpowiedzUsuń