Pages

piątek, 1 kwietnia 2016

Centrum Pisania SuperUcznia

"Centrum Pisania SuperUcznia"to strefa, która ma motywować, pomagać i zachęcać do pisania. Pomysł ten jest szeroko rozpowszechniony i znany w Stanach Zjednoczonych. Warto zastanowić się nad przeniesieniem go na grunt polski.

Centrum Pisania SuperUcznia to strefa, która ma być przyjazna uczniowi. To miejsce, która zarazem ma dać możliwość zabawy, pracy samodzielnej, ale też uzyskania pomocy lub wskazówki w trakcie pisania. Jak zorganizować taką przestrzeń?

"Zawartość" 

1. Stolik i krzesło/a. Powinna być to osobna ławka, w której w każdej chwili może usiąść uczeń.
2. Przybory do pisania: ołówki, kredki, flamastry, gumki, kolorowe długopisy, temperówki - to czego uczeń może potrzebować i co go zachęci. Zasada 1: tych przyborów używamy tylko w centrum, w ten sposób kolorowe długopisy nie znikną po pierwszym dniu.
3. Kartki, liniatury i szablony do pisania. Bardzo ciekawe liniatury znajdziecie wpisując w google "primary school writing paper template" - trzeba poszukać darmowych. Po założeniu konta wspaniałe liniatury, z których często korzystam są na printoteka.pl, na przykład do pisania listów do pingwina. Są tam ciekawe kształty wypełnione liniami. Takie różnego rodzaju papiery zachęcają uczniów do pisania.

4. Słownik ortograficzny. Dobrze zawsze mieć przynajmniej jeden klasowy, dzięki, któremu nawet najmłodsi mają szansę sprawdzić pisownię.
5. Szablony podpowiedzi. Każdy tekst, który piszą moi uczniowie posiada swoje wymagania. Przedstawiam je im na początku zapoznawania się z daną formą, a później wielokrotnie otrzymują je w trakcie kolejnych lat. Można to nazwać kryteriami sukcesu (Co zrobić, aby mój tekst był dobry!) lub też NaCoBeZU (Na Co Będę Zwracać Uwagę). Warto, aby wisiały zebrane w książeczkę lub były umieszczone w Centrum w dowolnej innej formie łatwo dostępnej dla ucznia. To znaczy, że nie mogą np. wisieć wysoko na tablicy. Mają być w zasięgu ręki lub na wysokości wzroku.


6. Tematy do pisania. U mnie mają formę kartki a4 z różnymi tematami i obrazkami. Warto mieć też zbiory potrzebnych słów, kostki do opowieści itp.
7. Złote myśli, hasła i inne dekoracje związane z pisaniem. Może ciekawe zdjęcia osób, które są pisarzami i są bliskie dzieciom.


Myślę, że takie Centrum Pisania skłoni wiele osób do tego, aby na chwilę usiadły, wielu pomoże, kiedy nie będą wiedziały, co napisać. Na pewno, jeśli tylko mamy taką przestrzeń, znaleźć kawałek sali właśnie na Centrum Pisania.


Przykładowe pomysły zbieram na tablicy pinterest.

Ciekawa jestem, czy ktoś z Was ma taki kącik. Wszelkie doświadczenia i podpowiedzi mile widziane.

Sabina Piłat. Nauczycielka klas I - III w warszawskiej szkole podstawowej. Autorka bloga wmojejklasie.blogspot.com. Pracowała także w przedszkolach prowadząc zajęcia przygotowania do nauki czytania i pisania, na rok została lektorem angielskiego w Madrycie, a także dziennikarką w warszawskim wydaniu Gazety Stołecznej. Prywatnie oswaja nowe technologie, maluje kolczyki i jeździ po świecie.

Źródło.

4 komentarze:

  1. Na pewno zorganizuję taki kącik we wrześniu - w drugiej klasie :-). Dziękuję za inspirację. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. W którym momencie dzieci mogą siadać i pisać w Centrum Pisania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właściwie w każdym. Na przerwach, ale i na lekcjach, kiedy wola pisać tam, a nie w ławce. W czasie cichej pracy samodzielnej, w momencie, kiedy skończą, a inni nadal nad czymś pracują..
      W sumie nie ma reguły.

      Usuń