Na wiosnę urosły nam ortokwiatki. A było to tak…
Do
wzrostu ortokwiatek potrzebuje nakrętek i wyrazów sprawiających trudność
zapisanych na karteczkach. Nakrętka to centrum ortokwiatka, na niej zostaje
zapisana litera ó lub u, rz, ż, ch, h.
Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa wybiera
swojego lidera. Reprezentant grupy losuje nakrętkę. Na stole znajdują się
płatki (kartoniki z wyrazami). Zadaniem grupy jest utworzenie jak największej
ilości ortokwiatów. Każdy kwiatek musi mieć dziesięć płatków, a kolejną
nakrętkę można wylosować po stworzeniu kompletnego ortokwiatka. Kiedy pierwsze zadanie
zostaje wykonane, możemy przejść do następnych np.:
·
wyrazy zapisane na płatkach wybranego
ortokwiatka, ułóż w kolejności alfabetycznej;
·
znajdź wszystkie wyrazy z ó wymiennym;
·
znajdź wszystkie wyrazy, które spełniają
zasadę…
Ortofrajda sprawia, że kwitną ortokwiatki i wzajemna
współpraca, a dziecięce neurony pracują na najwyższych obrotach.
Joanna Wicherkiewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, absolwentka pedagogiki włączającej i resocjalizacyjnej. Poetka. Pracuje w Zespole Szkół w Uniejowie.
A jeśli do ortokwiatka dodamy łodyżkę i polecimy znaleźć listek z zapisaną odpowiednia regułą ortograficzną, możemy mieć takie kwiatki ze starszakami, np. w klasach 4-6.
OdpowiedzUsuń