środa, 28 grudnia 2016

Wszyscy lubimy popcorn!

Dzieciaki uwielbiają popcorn! No dobrze, może nie wszystkie, ale większość. Dlatego popcornowa gra znalezione na Pinterest od samego początku była skazana na powodzenie.
W kreatorze na stronie Printoteka.pl przygotowałam potrzebne materiały do gry. Na jednej kartce były wydrukowane "popcornowe wyrazy", które wycięłam i wrzuciłam do pudełka. Na drugiej karcie znajdowały się te same wyrazy co w pudełku, w układzie zaprezentowanym na zdjęciu.

Jedno pudełko przypadało na dwie osoby. Każdy uczeń po kolei losował z pudełka popcorn z wyrazem i odszukiwał ten wyraz na karcie. Odszukany wyraz zamalowywał na żółto, czyli "dodawał do popcornu masełko".


Po "zjedzeniu popcornu" czyli wybraniu wszystkich wyrazów uczniowie przystępowali do pisania z pamięci. Uczeń wybierał sobie wyraz, który zapamiętywał, a następnie po odwróceniu kartki, zapisywał w zeszycie. Po zapisaniu wyrazu sprawdzał jego poprawność.
Takie zabawy edukacyjne są niezwykle atrakcyjne i dzieci chętnie podejmują działania. Dodatkowym walorem jest to, że uczeń pracuje w swoim tempie, wybiera te wyrazy, które są dla niego łatwe czyli sam decyduje o stopniu trudności, a na końcu dokonuje autokorekty swoich działań. Rola nauczyciela ogranicza się jedynie do poinstruowania uczniów jakie są zasady gry, a następnie do obserwacji poczynań i ewentualnej pomocy w sytuacjach niezrozumiałych.

Można wprowadzić modyfikację gry w ten sposób, że na popcornie losowanym przez ucznia zapiszemy działania a na karcie będą znajdowały się liczby będące wynikami tych działań.
Kolejną modyfikację zabawy znajdziecie na Printoteka.pl wraz z gotowymi materiałami do druku.


Joanna Apanasewicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej i języka angielskiego w klasach młodszych i przedszkolu. Pracuje w "Małej Szkole" w Koninie Żagańskim (woj. lubuskie). W swojej pracy wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne, które są jednocześnie jej pasją. Uwielbia prace ręczne i wykonuje proste pomoce dydaktyczne przy wykorzystaniu prostych przedmiotów z otoczenia. 

wtorek, 27 grudnia 2016

Jajka sadzone

Jajka sadzone to kolejny pinterestowy pomysł na zabawę edukacyjną, który od razu podbił serca moich uczniów. Zanim jednak przystąpiliśmy do zabawy

sobota, 17 grudnia 2016

Mapa

Wiem, że o od lat chciałam wykonać taką mapę. Wiem, że od lat o niej wiedziałam... i wiem, że dopiero teraz po latach rzeczywiście udało mi się ją zrobić. 

wtorek, 13 grudnia 2016

20 kostek

Jeśli macie paczkę 20 kostek, to macie w ręku prawdziwą bombę edukacyjną.
Na początek  rozdajemy  kostki po 10 sztuk między dwoje graczy.

niedziela, 11 grudnia 2016

KRZESŁA ORTOGRAFICZNE


Krzesła ortograficzne, to kolejna propozycja do zabawy w ortografię... w biegu.

poniedziałek, 5 grudnia 2016

WARCABY ODKRYTE NA NOWO


Od dawna wiemy, że warcaby uczą logicznego myślenia.
A gdyby dodatkowo utrwalały umiejętności matematyczne lub ortograficzne?

Gra- świąteczne kostki


Świąteczne kostki do doskonalenia, rozwijania  i usprawniania mowy, ale także do poszerzania słownictwa to nasza kolejna propozycja kreatywnych świątecznych zajęć lekcyjnych, świetlicowych i rewalidacyjnych.

niedziela, 4 grudnia 2016

Matematyczny bączek


Zakręć, zatrzymaj i podaj wynik – tak najprościej można wytłumaczyć zasady gry przy użyciu bączków. Pomoc matematyczna została wykonana na zajęciach z techniki przez moich trzecioklasistów. By ją wykonać potrzebujesz płyty CD, szklanej kulki i zakrętki od plastikowej butelki.

poniedziałek, 28 listopada 2016

Wojna ortograficzna


Na karcie widnieje wyraz z luką w miejscu trudności ortograficznej i rysunek przedstawiający wyraz z karty. Do wojny potrzebne są dwa komplety kart i gramy w wojnę. Wystawiamy po jednej karcie, kto szybciej uzupełni prawidłowo lukę zdobywa kartę przeciwnika.

czwartek, 24 listopada 2016

Dzień Misia

 
To ulubiony po Święcie Kota  dzień szkolny moich uczniów. Teraz są w klasie trzeciej, więc można i trzeba od nich wymagać nieco więcej. Uwielbiają tworzyć opowieści, bawimy się Story Cubes.

poniedziałek, 21 listopada 2016

Matematyka w biegu.


Na zajęciach w-f ma być dużo biegania i hałasu, bo zwykle na korytarzach nie pozwala się biegać. Tłum dzieci i bezpieczeństwo podczas przerw to trudna sprawa dla dyżurujących nauczycieli. Dlatego bardzo lubię zajęcia w sali gimnastycznej, a co dopiero dzieci!

piątek, 11 listopada 2016

Zbiór świątecznych gier

Gra planszowa o Polsce




Treści związane z Polską z okazji Święta Niepodległości możemy radośnie utrwalać w formie gry planszowej. Oto nasza propozycja:
Zasady gry:
Uczniowie rzucają kostką do gry, przesuwają się po planszy zgodnie z ilością oczek. Ustawiając pionek na konkretnym polu, musi odpowiedzieć na pytanie z danej kategorii. Jeśli mu się to uda, może pozostawić pionek, jeśli nie wraca na poprzednie pole.

piątek, 4 listopada 2016

Trzy w linii - uniwersalna gra


Pierwsza osoba losuje pasek papieru z napisanym wyrazem i kładzie swój pionek na odpowiadającej mu części mowy. Jeśli zrobiła to prawidłowo to pionek zostaje,

wtorek, 25 października 2016

Kolory w akcji

Kto powiedział, że jesień jest szara?Odświeżając z dziećmi wiadomości z z młodszej klasy przypomnieliśmy barwy podstawowe i pochodne. Większość z Was pomyśli, że to banał, ale nie z "mikserową" inspiracją

Iglaste pudełko

Czy warto kserować kolejne ilustracje liści, sylwety drzew, aby znalazły się w uczniowskich zeszytach, podczas gdy cała ziemia usłana jest kolorowymi liśćmi? Gdy na podwórku szkolnym mnóstwo iglastych roślin, a w pobliskim lesie inne wspaniałe okazy?

poniedziałek, 24 października 2016

Kółko krzyżyk na sportowo.


Dzieci graja w dwóch drużynach. Zadaniem każdej jest ułożenie trzech kolorowych woreczków w linii lub po przekątnej.

Dooble ortograficzne

Wyrazy z trudnością ortograficzną nie są dla uczniów łatwe, dlatego też często szukamy ciekawych rozwiązań, aby pomóc dzieciom je przyswoić. 

niedziela, 23 października 2016

Hula Hopowe wyścigi

Dzieci dobierają się parami albo trójkami. Każda z nich otrzymuje trzy hula hopy. Zadanie polega na „przejściu” wyznaczonej drogi znajdując się tylko w środku obręczy.

czwartek, 20 października 2016

Muzyczne szlaczki

Siedzenie w ławce, żmudne kreślenie wzorów literopodobnych na szarej kserówce zapewne jest nudne i męczące. Parę dni temu na printoteka.pl znalazłam kartę pracy "Gruszka oburącz". Wykorzystałam ją do

niedziela, 16 października 2016

Barwy podstawowe i pochodne

Gdy za oknem szaro i deszczowo, a w sali lekcyjnej przesyt jesiennymi pracami, warto wrócić do barw podstawowych i pochodnych, które dają siłę i energię, pozwalają bawić się kolorem i eksperymentować.

środa, 12 października 2016

Jesienna matematyka

Matematyka jest wszędzie, nawet w jesiennych liściach. Przekonali się o tym uczniowie mojej drugiej klasy. Podczas zabawy z jesiennymi liśćmi poznaliśmy pojęcie osi symetrii i lustrzanego odbicia.

niedziela, 9 października 2016

Jesienne drzewa

Do powstania  drzewa potrzebne są dziecięce dłonie,

Jesienne liście z tabliczką mnożenia

Warto oddziaływać na uczniów wielozmysłowo, poprzez różnorodne metody i formy pracy. Uczeń, treści edukacyjne, które musi zapamiętać powinien widzieć, a jeszcze lepiej kiedy dane jest mu pracować na materiale

sobota, 8 października 2016

"Szlaczkowe" liście

Jako dziecko nigdy nie lubiłam szlaczków i chyba zostało mi do dziś. A może nie lubiłam szlaczków w tradycyjnym wykonaniu, bo te które staram się zaproponować uczniom mają trochę inny charakter.

środa, 5 października 2016

Mózg z kalafiora

Pracę rozpoczynamy od obejrzenia planszy przedstawiającej mózg człowieka. Dzieci odczytują nazwy płatów kory mózgowej.

Rozpoznajemy grzyby

Nauka rozpoznawania grzybów może być ciekawa i twórcza. Oglądanie, wyszukiwanie i tworzenie z wykorzystaniem rozmaitych narzędzi, dostarcza emocji i tym samym sprawia, że materiał w ten sposób opracowany, zostaje zapamiętany. 

wtorek, 4 października 2016

Matematyczne naleśniki

Matematyczne naleśniki to zabawa świetna zarówno do samodzielnego uczenia się lub pracy w grupie. 

sobota, 1 października 2016

Dziecięce CV

Zapragnęłam się z Wami podzielić pomysłem na wypowiedź pisemną pt. Oto ja. Mało ciekawą ćwiczeniówkę zaproponowaną przez jedno z wydawnictw zamieniłam na kartę pracy Dziecięce CV. Pomysł ten zrodził się podczas tworzenia planu pracy do projektu eTwinning "Spod Kleksa". Oczywiście zapraszam serdecznie na nasz redakcyjny blog :) Moim dzieciom taka forma pracy bardzo się podobała. Przy okazji tego ćwiczenia można zrealizować wiele celów edukacyjnych.

Pobierz
Pod wpływem konferencji EduMOC 2016 i rozmowie o OZE postanowiłam zamieścić nasze CV na tym blogu. Częstujcie się :)


Edyta Jurys - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, logopeda. Pracuje w Szkole Podstawowej nr 9 w Koszalinie (woj. zachodniopomorskie)Swoim doświadczeniem i pomysłami dzieli się na blogu Echo ho-ho! Blog nauczyciela terapeuty.

czwartek, 29 września 2016

Spacer z mapą

Klasa druga to dobry moment na pogłębienie wiedzy o odczytywaniu planów i map. Co zrobić, by nie zanudzić dzieci ćwiczeniami palcem po książce?

Drzwi do sali lekcyjnej

Drzwi do sali lekcyjnej to miejsce, które może stać się ważne i szczególne. Na drzwi patrzymy codziennie, drzwi uczniowie otwierają wiele razy dziennie i jeśli odpowiednio je ozdobić mogą zdziałać wiele dobrego dla motywowania i budowania samooceny uczniów. 

wtorek, 27 września 2016

Quiet Critters - sposób na spokojną atmosferę w klasie

Z początkiem roku szkolnego wprowadziłam w mojej nowej I klasie Quiet Critters.

niedziela, 18 września 2016

DOMKI BIEDRONKI

Rozkład liczb od 1 do 10 wcale nie musi być nudny i monotonny. Wystarczy, że małym biedronkom zbudujemy domki, które rosną wraz z liczbą.
U mnie kolory domków nie są przypadkowe - związane są z pedagogiką Marii Montessori, gdzie każdej cyfrze i liczbie 10 przypisany jest konkretny kolor:
1 - czerwony,
2 - zielony,
3 - różowy,
4 - żółty,
5 - jasnoniebieski,
6 - fioletowy,
7 - biały,
8 - granatowy,
9 - brązowy,
10 - złoty.

Domek zbudowany jest z pięter i dachu, na którym widnieje liczba. Domek cyfry 2 ma trzy piętra, cyfry 3 - cztery piętra itd. Dlaczego? Ponieważ każdą z cyfr i liczbę 10 dzielimy zawsze na dwa składniki we wszystkich możliwych konfiguracjach. 

Pokazujemy, że 2 to jest to samo, co: 2+0, 0+2, 1+1 - na każdym piętrze biedronki muszą mieszkać w inny sposób obok siebie, ale nie może być ich więcej niż wskazuje numer domku.
Działania można zapisywać, zrobić książeczkę z domkami i biedronkami. A może ktoś będzie chciał wykonać kolejne drapacze chmur dla liczb powyżej 10?

Beata Piotrowicz - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w oddziale Montessori, terapeuta pedagogiczny w SP 7 w Świdniku (woj. lubelskie). W swojej pracy stawiam na aktywność własną dzieci, ich samodzielność, twórczość.