wtorek, 28 lutego 2017

Piosenka inspiruje

Miałam przyjemność brać udział w szkoleniu muzycznym, które prowadził pan Piotr Kaja (kompozytor, aranżer, edukator). Bogatsza o nowe doświadczenia i wyposażona w książeczki i płyty z utworami, realizuję zajęcia muzyczne w klasie pierwszej w oparciu o materiały kompozytora.
Bardzo prosta i łatwa piosenka pt. "Gile" (słowa A. Hanus, muzyka P.Kaja) stała się inspiracją do zrealizowania dwudniowego projektu.
Uczniowie poznali wygląd gila oraz budowę ptaków. Wiedzą, jak długi jest okres ich karmnikowania. Wiedzą również co powinni wysypywać do ptasiej stołówki. Wykonanie "zimy w woreczku" pozwoliło na przeprowadzenie prostego doświadczenia i wyciągania wniosków, związanego z ciężarem podobnych wielkością kulek styropianowych i metalowych. Dlaczego jedne sie unoszą, a drugie nie?  Ćwiczenia interkatywne z portalu Scholaris "Stołówka dla skrzydlatych gości" to świetny zasób do kreowania zadań tekstowych przez dzieci. Uczniowie utrwalali stronę lewą i prawą, położenie ptaków, ich ilość. Było dodawanie, odejmowanie i porównywanie. Były jeszcze puzzle z gilem i gra interaktywna.
Oczywiście dzieci śpiewały piosenkę, a podczas refrenu trenowały prawidłowe dmuchanie w gwizdek fletu (ćwiczenia narządów artykulacyjnych) i naśladowały gile.

Każda piosenka może stać się inspiracją wielu działań, budować kompetencje językowe, matematyczne, przyrodnicze i społeczne. Oczywiście muzyczne też!

Aleksandra Schoen-Kamińska, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Zespole Szkół Nr 3 w Pile, pasjonatka nowoczesnych technologii oraz zajęć muzycznych, prowadzi blogi Klikankowo oraz Patyczaki Tableciaki 

wtorek, 14 lutego 2017

4 w linii na zajęciach sportowych.



Udało mi się ostatnio zakupić (w naszym nauczankowym ulubionym sklepie)  grę "4 w linii". Cena bardzo kusząca bo tylko 4 zł.  
Celem gry jest ułożenie czterech krążków w linii (poziomo, pionowo bądź skośnie). W pojedynku mogą wziąć udział dwie osoby albo dwie drużyny. Gra bardzo prosta ale wymaga logicznego myślenia, taktyki w blokowaniu przeciwnika.

poniedziałek, 13 lutego 2017

Tabliczka mnożenia z błędami???

­
A czy Ty masz BYSTRE OCZKO?

Schody oklejone tabliczką mnożenia, datami, częściami mowy coraz częściej można spotkać w szkołach.
Tak naprawdę to wcale nie jest trudne, zrobić sobie takie schody. Potrzebujemy kolorowy papier, drukarkę, laminarkę, taśmę dwustronną i chęci:)
Moi drugoklasiści dzielnie uczą się tabliczki mnożenia, dlatego pomysł oklejenia nią schodów, które znajdują się tuż obok mojej klasy, narodził się głównie z myślą o nich….ale...w zabawę w bystre oczko zaangażowała się spora część społeczności szkolnej.
Na czym polega zabawa? Każdego dnia jedno działanie pojawia się z błędnym wynikiem. Należy jak najszybciej odnaleźć błędny wyniki i zgłosić wskazanym nauczycielom. W nagrodę otrzymujemy odznakę „BYSTRE OCZKO”. Następnego dnia to samo działanie, ale z poprawnym wynikiem przyklejam na białym tle, a trzeciego dnia wraca w swoim kolorze. Działanie z błędnym wynikiem pojawia się o różnych porach, dlatego czujni uczniowie co przerwę wpatrują się w schody z tabliczką mnożenia. Aby wzbudzić w uczniach zainteresowanie, ale żeby nie było znudzenia, zabawa będzie trwała przez dwa tygodnie.
Nasza przestrzeń korytarzowa jest teraz przyjemnie użyteczna.

Celina Zielińska: nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Chrząstawie Wielkiej. Fanka wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy z uczniami. Korzysta na lekcjach z tabletów. Członkini Superbelfrów MINI. Prowadzi stronę internetową swojej klasy www.pierwszaklasa.jimdo.com. Gotowa do działań edukacyjnych zawsze z pozytywnym nastawieniem:)