poniedziałek, 25 czerwca 2018
Beata Skrzypiec
0 comment
Figuraki w plenerze
niedziela, 24 czerwca 2018
Szyfrowanka ortograficzna
Oto moja propozycja zabawy ortograficznej z kodowaniem. Jest nią szyfrowanka ortograficzna. Zabawa przebiega w dwóch etapach. W pierwszym etapie wszystkie zespoły odkodowują zaszyfrowane wyrazy, w II etapie szyfrują dla innego zespołu i odkodowują zagadkę od innego zespołu.
Klasę dzielimy na zespoły dwuosobowe.
I etap:
Każdy zespół otrzymuje zestaw kart: szyfr i klucz do szyfru oraz kartę na rozwiązanie Poniżej przykład kart z zaszyfrowanym wyrazem "pszczółka".
Uczniowie w zespole współpracują. Jeden kolejno odczytuje kolory kropek z muszli ślimaka zaczynając od środka. Drugi zaznacza kolorem w tabeli zgodnie z kierunkiem strzałek i kolorami podanymi przez partnera. Litery na polach czerwonych tworzą rozwiązanie. Uczniowie zapisują wyraz na karcie rozwiązania i umieszczają na tablicy.
Wyrazy umieszczone na tablicy wspólnie porządkują w kolejności alfabetycznej i przepisują do zeszytów.
II etap.
Zespoły otrzymują czyste zestawy kart i ilustrację (wyraz), który należy zakodować. Pracujemy na tym samym zestawie wyrazów, co w poprzednim etapie, jednakże zespoły otrzymują do zakodowania inny wyraz niż wcześniej .Tabelę kodu wypełniają odpowiednimi literami i szyfrują na muszli ślimaka. Zagadka trafia do drugiego zespołu, który próbuje ją odszyfrować. Sami otrzymują szyfrowankę od innego zespołu. Rozwiązanie zapisują na karcie i przyczepiają do tablicy. Wszystkie rozwiązania szyfrowanek umieszczone są na tablicy. Uczniowie wyrazy odczytują i segregują zgodnie z zasadami ortograficznymi.
http://d-klasa.blogspot.com/
Klasę dzielimy na zespoły dwuosobowe.
I etap:
Każdy zespół otrzymuje zestaw kart: szyfr i klucz do szyfru oraz kartę na rozwiązanie Poniżej przykład kart z zaszyfrowanym wyrazem "pszczółka".
Uczniowie w zespole współpracują. Jeden kolejno odczytuje kolory kropek z muszli ślimaka zaczynając od środka. Drugi zaznacza kolorem w tabeli zgodnie z kierunkiem strzałek i kolorami podanymi przez partnera. Litery na polach czerwonych tworzą rozwiązanie. Uczniowie zapisują wyraz na karcie rozwiązania i umieszczają na tablicy.
Wyrazy umieszczone na tablicy wspólnie porządkują w kolejności alfabetycznej i przepisują do zeszytów.
II etap.
Zespoły otrzymują czyste zestawy kart i ilustrację (wyraz), który należy zakodować. Pracujemy na tym samym zestawie wyrazów, co w poprzednim etapie, jednakże zespoły otrzymują do zakodowania inny wyraz niż wcześniej .Tabelę kodu wypełniają odpowiednimi literami i szyfrują na muszli ślimaka. Zagadka trafia do drugiego zespołu, który próbuje ją odszyfrować. Sami otrzymują szyfrowankę od innego zespołu. Rozwiązanie zapisują na karcie i przyczepiają do tablicy. Wszystkie rozwiązania szyfrowanek umieszczone są na tablicy. Uczniowie wyrazy odczytują i segregują zgodnie z zasadami ortograficznymi.
Dorota Dankowska , nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku
http://dorotadankowska.pl/, http://d-klasa.blogspot.com/