Kolory podstawowe, pochodne, ciepłe i zimne.. Nauka o kolorach może być bardzo ciekawa, jeśli połączy się ją z eksperymentami i pracą w grupie.
Sztuka i nauka
Przy tematach związanych z
barwami warto wykonać prosty eksperyment o naczyniach połączonych. Nie będę go tutaj opisywać - dokładniejsze wyjaśnienie znajdziecie tutaj:
https://mojedziecikreatywnie.pl/2016/04/eksperyment-wedrujaca-woda/
http://dzieciecafizyka.pl/eksperymenty/zawsze-taki-sam-poziom-prawo-naczyn-polaczonych/
To chyba jeden z moich ulubionych
eksperymentów - wykonywałam go z każdą klasą. Cztery klasy i cztery razy zachwyty i przejęte spojrzenia.
Przy okazji stawiania hipotezy mamy doskonałą lekcję o powstawaniu barw pochodnych! Eksperyment ustawiony w sali rano zaczyna mieć widoczne efekty już po godzinie. Choć następnego dnia jest pewność na dokładne zmieszanie kolorów.
Praca w grupie
Druga rzecz, jaką warto zrobić, to wielkie koło barw. Tym razem nie malowane, ale wykonane, na podstawie doświadczenia, z kawałków kolorowych gazet. Do wykonania koła zaangażowana była
cała klasa. Dzieciakom to zadanie bardzo się podobało. Nastąpiło automatyczne podzielenie się zadaniami, o którym rozmawialiśmy. Nie wszyscy lubią kleić, więc zajęli się wyszukiwaniem kolorów.
Malarskie wyzwanie
Kolejna rzecz zdecydowanie warta uwagi, to malowanie przy użyciu trzech kolorów. Doskonale nadadzą się do tego farby plakatowe (gwasze, tempera). Pięknie się mieszają, pozwalają na eksperymentowanie i po początkowej niechęci (
..bo to tylko 3 kolory! Nic się nie da namalować!) dają naprawdę zachwycające efekty.
Udanej zabawy z kolorami! Dajcie znać, jak było.
Sabina Piłat. Nauczycielka klas I - III w warszawskiej szkole podstawowej. Pracowała także w przedszkolach prowadząc zajęcia przygotowania do nauki czytania i pisania, na rok została lektorem angielskiego w Madrycie, a także dziennikarką w warszawskim wydaniu Gazety Stołecznej. Prywatnie oswaja nowe technologie, maluje kolczyki i jeździ po świecie.