![]() |
Obraz wygenerowany przez AI |
· szybko
się rozpraszają, nie kończą zadań, zapominają polecenia, co powoduje trudności
w nauce; gorzej
radzą sobie z emocjami – łatwiej się frustrują, nie
zawsze słuchają innych, przerywają rozmowy, mogą mieć trudności w zabawie
zespołowej; trudniej
im odnaleźć się w nowych sytuacjach, szybciej się zniechęcają.
Dlatego
warto wspierać rozwój uważności u dzieci poprzez ćwiczenia skupienia, zabawy
wymagające koncentracji i spokojne, uporządkowane środowisko nauki.
Oto kilka propozycji ćwiczeń, które można wykorzystać podczas codziennych zajęć jako przerwy śródlekcyjne lub jako zajęcia z edukacji społecznej, ruchowej
Jestem robotem, kotem, detektywem….
Celem jest rozwijanie uważności ruchowej,
koncentracji w świadomości ciała poprzez wolne, kontrolowane ruchy.
Przebieg:
Wyjaśnij
dzieciom, że będą ćwiczyć uważność poprzez uważne poruszanie się. Będą
wcielać się w robota, kota lub detektywa lub inne postaci – każda z tych
postaci porusza się w specyficzny sposób w bardzo wolnym tempie. Dzieci mają
zwracać uwagę na każdy ruch: jak stawiają stopy, jak układają ręce, jak
oddychają. Do ćwiczenia można włączyć
narrację, np.
Chodzenie
jak robot – ruchy
mechaniczne ,powolne, mechaniczne, każdy krok jest precyzyjny.
- Czy czujecie, jak napięte są wasze mięśnie?
- Jakie dźwięki wydaje robot?
Chodzenie
jak kot - cicho, delikatnie, płynnie.
- Jakie
dźwięki słyszy kot, kiedy cicho się porusza?
- Jakie dźwięki wydaje dźwięki?
- Czy potraficie poruszać się bezszelestnie?
- Jak pracują wasze nogi?
Chodzenie jak detektyw – ostrożnie, badając otoczenie, rozglądając
się uważnie.
- Czy możecie zauważyć coś nowego w sali, czego wcześniej nie widzieliście?
- Jakie dźwięki dochodzą z zewnątrz?
Podsumowanie: Usiądźcie w kręgu i porozmawiajcie o doświadczeniu:
- Która postać była najłatwiejsza do naśladowania?
- Czy zauważyliście coś nowego o swoim ciele lub otoczeniu?
- Który sposób chodzenia sprawił, że czuliście się najbardziej skupieni?
Cel: uspokajanie emocji.
Przebieg:
- Przygotujcie wspólnie „słoik spokoju” - przezroczysty słoik z wodą, brokatem i klejem.
- Wstrząśnijcie nim, aby zobaczyć wirujący brokat jako symbol rozbieganych myśli.
- Obserwowanie, jak brokat powoli opada na dno, pomoże dzieciom uspokoić umysł.
3. Chmurki myśli (2-3 minuty)
Cel: rozpoznawanie i
odpuszczanie myśli.
Przebieg:
- Poproś dzieci, aby usiadły wygodnie i wyobraziły sobie, że każda myśl, która pojawia się w ich głowie, to chmurka.
- Mogą obserwować, jak chmurki płyną po niebie, ale nie muszą ich zatrzymywać – pozwalają im odpłynąć.
Odkrywamy
świat dotykiem
Cel: rozwijanie zmysłu dotyku i
koncentracji.
Przebieg:
- Przygotuj różne przedmioty (np. miękką tkaninę, kamyk, piórko, gumową piłeczkę).
- Dzieci z zamkniętymi oczami dotykają przedmiotów i opisują swoje odczucia: czy przedmiot jest miękki, twardy, ciepły, zimny.
Pajączek na ręce
Cel: uważność na dotyk i ruch.
Przebieg:
- Dzieci „chodzą” palcami jednej ręki po drugiej ręce, jak mały pajączek. Mają skupić się na tym, jak to czują – czy łaskocze, czy jest przyjemne.
Dorota
Dankowska , nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z
Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku
http://dorotadankowska.pl/, http://d-klasa.blogspot.com/
0 komentarze:
Prześlij komentarz