niedziela, 16 marca 2025

Ćwiczenia na uważność

Obraz wygenerowany przez AI
Brak uważności u dziecka w edukacji wczesnoszkolnej może powodować wiele trudności zarówno w nauce, jak i w relacjach społecznych. Dzieci, które mają problemy ze skupieniem uwagi:

·     szybko się rozpraszają, nie kończą zadań, zapominają polecenia, co powoduje trudności
w nauce; gorzej radzą sobie z emocjami – łatwiej się frustrują,  nie zawsze słuchają innych, przerywają rozmowy, mogą mieć trudności w zabawie zespołowej; trudniej im odnaleźć się w nowych sytuacjach, szybciej się zniechęcają.

Dlatego warto wspierać rozwój uważności u dzieci poprzez ćwiczenia skupienia, zabawy wymagające koncentracji i spokojne, uporządkowane środowisko nauki.

Oto kilka propozycji ćwiczeń, które można wykorzystać podczas codziennych zajęć jako przerwy śródlekcyjne lub jako zajęcia z edukacji społecznej, ruchowej

Jestem robotem, kotem, detektywem…. 

Celem jest rozwijanie uważności ruchowej, koncentracji  w świadomości ciała poprzez wolne, kontrolowane ruchy.

 Przebieg:

Wyjaśnij dzieciom, że będą ćwiczyć uważność poprzez uważne poruszanie się. Będą wcielać się w robota, kota lub detektywa lub inne postaci – każda z tych postaci porusza się w specyficzny sposób w bardzo wolnym tempie. Dzieci mają zwracać uwagę na każdy ruch: jak stawiają stopy, jak układają ręce, jak oddychają. Do ćwiczenia można włączyć narrację, np.

Chodzenie jak robot – ruchy mechaniczne ,powolne, mechaniczne, każdy krok jest precyzyjny.

  •     Czy czujecie, jak napięte są wasze mięśnie?
  •        Jakie dźwięki wydaje robot?

Chodzenie jak kot - cicho, delikatnie, płynnie.

  •     Jakie dźwięki słyszy kot, kiedy cicho się porusza?
  •     Jakie dźwięki wydaje dźwięki?
  •  Czy potraficie poruszać się bezszelestnie? 
  • Jak pracują wasze nogi?

Chodzenie jak detektyw  – ostrożnie, badając otoczenie, rozglądając się uważnie.

  • Czy możecie zauważyć coś nowego w sali, czego wcześniej nie widzieliście? 
  • Jakie dźwięki dochodzą z zewnątrz?

Podsumowanie: Usiądźcie w kręgu i porozmawiajcie o doświadczeniu:

  •  Która postać była najłatwiejsza do naśladowania?
  • Czy zauważyliście coś nowego o swoim ciele lub otoczeniu?
  •  Który sposób chodzenia sprawił, że czuliście się najbardziej skupieni?

 Słoik spokoju (1-2 minuty)

Cel:  uspokajanie emocji.

Przebieg:

  •  Przygotujcie wspólnie „słoik spokoju” - przezroczysty słoik z wodą, brokatem i klejem.
  •  Wstrząśnijcie nim, aby zobaczyć wirujący brokat jako symbol rozbieganych myśli.
  • Obserwowanie, jak brokat powoli opada na dno, pomoże dzieciom uspokoić umysł.

3.      Chmurki myśli (2-3 minuty)

Cel: rozpoznawanie i odpuszczanie myśli.

Przebieg:

  •  Poproś dzieci, aby usiadły wygodnie i wyobraziły sobie, że każda myśl, która pojawia się w ich głowie, to chmurka.
  • Mogą obserwować, jak chmurki płyną po niebie, ale nie muszą ich zatrzymywać – pozwalają im odpłynąć.

Odkrywamy świat dotykiem

Cel: rozwijanie zmysłu dotyku i koncentracji.

Przebieg:

  • Przygotuj różne przedmioty (np. miękką tkaninę, kamyk, piórko, gumową piłeczkę).
  • Dzieci z zamkniętymi oczami dotykają przedmiotów i opisują swoje odczucia: czy przedmiot jest miękki, twardy, ciepły, zimny.

Pajączek na ręce

Cel: uważność na dotyk i ruch.

Przebieg:

  • Dzieci „chodzą” palcami jednej ręki po drugiej ręce, jak mały pajączek. Mają skupić się na tym, jak to czują – czy łaskocze, czy jest przyjemne.

Dorota Dankowska , nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Gryfitów w Słupsku http://dorotadankowska.pl/, http://d-klasa.blogspot.com/

0 komentarze:

Prześlij komentarz